Terug

Rooming-in

Rooming-in partner/logé op de afdeling verloskunde

Patiëntfolder

Welkom in het WKZ geboortecentrum, afdeling verloskunde. Wij vinden het belangrijk dat ouders of verzorgers zoveel mogelijk bij de zorg voor hun kindje kunnen zijn.

Rooming-in betekent dat er één persoon kan blijven slapen op de kamer waar de moeder (en de baby) verblijven. Meestal is dit de partner, maar het kan ook iemand anders uit de naaste omgeving zijn. Wanneer je op een éénpersoons kamer ligt is rooming-in altijd mogelijk. Indien je op een meer persoons kamer ligt is dit in overleg met het verzorgend personeel soms ook mogelijk.

Degene die gebruik maakt van de rooming-in wordt samen met de patiënte zowel overdag als in de nacht actief betrokken bij de voorlichting, kraamzorg en de zorg voor moeder (en baby). Dit bevordert de zelfstandigheid en vaak ook het zelfvertrouwen in de zorg voor je kindje.

Praktische zaken

We verwachten dat de partner/logé om 8 uur is opgestaan om zo actief betrokken te worden bij de zorg. Verder vragen we om losse spullen zoveel mogelijk in de kasten op te bergen, dit voor de veiligheid van onze medewerkers. Het nachtkastje en afsluitbare kledingkast zijn hiervoor beschikbaar. Dit helpt ook onze schoonmaak om netjes hun werk te kunnen doen. Het schoonmaken van de kamer gebeurt in de ochtend; de schoonmaak van het sanitair wordt ’s middags herhaald.

De douche en het toilet op de kamer mogen door de partner/logé worden gebruikt. Handdoeken en washandjes zijn beschikbaar en liggen in de kast op de kamer. Voor overig bezoek is er een toilet op de gang aanwezig (i.v.m. hygiëne).

Bezoek is op de afdeling welkom van 10:00 – 22:00 uur, met uitzondering van het rustuur van 13:00 – 14:30 uur. Een rustmoment in de middag zal je helpen bij een goed herstel. Mocht je partner of een logé hier verblijven, dan wordt geadviseerd aan hen om ook “mee te rusten” of tijdelijk een andere locatie te zoeken om deze tijd door te brengen.

Als jouw partner/logé meerdere dagen blijft dan is er wat betreft parkeren de mogelijkheid om een weekkaart aan te schaffen. Dit kan bij de parkeerautomaat voor €30,- per week. Dit is goedkoper dan per dag betalen en hiermee kan je een week lang in- en uitrijden.

Op de begane grond is het winkeltje ‘Alles kids’. Hier kun je terecht voor tijdschriften, boeken, kaarten, postzegels, toiletartikelen, snoepgoed en frisdranken. Ook is er op de begane grond een geldautomaat aanwezig.

De partner/logé kan tegen een vergoeding mee ontbijten, lunchen en dineren. Voor het avondeten geldt: graag vóór 12:15 uur doorgeven aan de voedingsassistente.

Qua eten zijn de volgende faciliteiten aanwezig in het WKZ:

  • Op de afdeling staat een koffie/thee/chocomel automaat. Hier kunnen je partner/logé en het bezoek gratis gebruik van maken.
  • Op de liftpleinen van de verschillende verdiepingen zijn automaten met broodjes/dranken en snoep.
  • In de hal is er een koffiecorner geopend van maandag t/m vrijdag tussen 07:45 – 16:00 uur. Hier kun je terecht voor een lekker kopje koffie met een broodje of andere lekkernijen.
  • In restaurant de Toverstaf kun je terecht voor een brood- of warme maaltijd. Het restaurant is geopend van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 – 19:00 uur en in het weekend van 08:00 – 19:00 uur.
  • Servies en bestek uit het restaurant moet teruggebracht worden naar het restaurant indien je hier op de afdeling gebruik van hebt gemaakt.
  • Op de afdeling staat een koelkast waar je gebruik van kunt maken. In afgesloten zakjes of bakjes kun je etenswaren bewaren met hierop je naam, datum en kamernummer vermeld. Op deze plek vindt je ook een magnetron.

Contact uitklapper, klik om te openen

Afspraken: maandag t/m vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 uur. Polikliniek Verloskunde, kies optie 2. Polikliniek Foetale Geneeskunde, kies optie 3.

Polikliniek Verloskunde

088 755 40 10

Overige contactgegevens

Medische vragen/ klachten: 24 uur per dag, tel: 088 755 4010

  • Triage afdeling, optie 1 

Denkt u dat u gaat bevallen? 24 uur per dag, tel: 088 755 8910

  • Verloskamers

Bent u patiënt en hebt u vragen? Als patiënt van het UMC Utrecht hebt u toegang tot het patiëntportaal Mijn UMC Utrecht. U kunt hier bijvoorbeeld bekijken welke afspraken er gepland staan in het UMC Utrecht, welke medicijnen u gebruikt en wat uw uitslagen zijn. 

Hebt u een andere vraag? Vul dan het formulier in.

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?
Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Contact

Afspraken

Praktisch

hetwkz.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet