Terug

Tips voor gesprekken met je zorgverlener

In het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) willen we je leren kennen als persoon en niet alleen als patiënt. Alleen jij weet wat belangrijk is in jouw leven. En dat willen wij ook graag weten. Daarom praten we hierover met elkaar. Voor, tijdens en na je behandeling. Zodat we samen beslissen welke zorg het beste bij je past. 

Jonge patiënt in gesprek met arts

Hulpmiddelen voor het vinden en lezen van onze informatie uitklapper, klik om te openen

Informatie over ziekten, behandelingen en medicijnen kan ingewikkeld zijn. Ook krijg je als patiënt veel informatie van ons. We vinden het belangrijk dat je de juiste informatie kunt vinden. En dat de informatie duidelijk is. Alleen dan kan je samen met jouw zorgverlener de goede keuzes maken. Keuzes die aansluiten op jouw wensen en leven. 

Tips voor het vinden en lezen van onze informatie >

Heb je een afspraak in ons ziekenhuis? Bijvoorbeeld een eerste gesprek, behandeling of afsluitend gesprek? We helpen je graag het gesprek goed voor te bereiden. Laat ons weten wat jij belangrijk vindt, door thuis alvast een korte vragenlijst in te vullen, via het patiëntportaal Mijn UMC Utrecht. Zo kunnen we samen beslissen welke zorg het beste bij jou past. Daarnaast is het fijn om van tevoren alvast na te denken over je vragen, verwachtingen of zorgen. Vertel ons daarover.

video qr code

Scan de bovenstaande QR-code met uw telefoon om een video over dit onderwerp te bekijken. Of bekijk de video via:

Voorbereiden afspraak ziekenhuis uitklapper, klik om te openen

Heb je een gesprek met jouw arts, specialist of internist? Gebruik dan deze tips om je voor te bereiden: 

  • Vul de vragenlijst 'Wij leren jou graag kennen' in via het patiëntportaal Mijn UMC Utrecht. Dit is niet verplicht. 
  • Bedenk voor je afspraak alvast wat je wilt vragen of vertellen aan jouw zorgverlener. Schrijf dit op en neem je aantekeningen mee naar je afspraak.  
  • Bepaal welke vragen je in ieder geval wilt stellen. Heb je veel vragen? Vertel ons dat als je de afspraak maakt. 
  • Stel je vragen volgens de methode ‘3 goede vragen’.
  • Lees vooraf over je rechten en plichten als patiënt.

Tijdens afspraak ziekenhuis uitklapper, klik om te openen

Tijdens gesprekken worden vaak verschillende mogelijkheden met je besproken. Wil je bijvoorbeeld een operatie, medicijnen of liever niet behandelen? Jouw zorgverlener bespreekt alle voor- en nadelen met je. Gebruik deze tips voor tijdens het gesprek: 

  • Stel je belangrijkste vragen als eerste. Schrijf de antwoorden op. 
  • Moet de zorgverlener iets over je weten om goede zorg te verlenen? Ben je misschien bang voor naalden? Vertel het ons.
  • Vraag om uitleg als je moeilijke woorden hoort.
  • Vraag naar de voordelen en nadelen en wat deze voor jou betekenen. 
  • Neem het gesprek met je arts op via je (ouders) telefoon. Zo kun je alles thuis nog eens terugluisteren. (Let op: je mag geen video’s of foto’s maken en de spraakopname mag niet openbaar gedeeld worden). Lees je rechten en plichten als patiënt. 
  • Moet je een moeilijke beslissing nemen? Geef het aan als je meer tijd nodig hebt.  

Voor sommige behandelkeuzes zijn keuzehulpen beschikbaar. Een keuzehulp helpt je bij het kiezen van een behandeling. Vraag je zorgverlener ernaar of zoek online naar een keuzekaart

Samen maakt het verschil uitklapper, klik om te openen

Logo Samen Maakt het Verschil

In het UMC Utrecht werken we samen met jou aan de zorg die bij je past. Samen met jou, als een team. Samen maakt het verschil.

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?
Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Contact

Afspraken

Praktisch

hetwkz.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet